15 kwietnia 2025 18:43 | Komunikaty
Egzamin ósmoklasisty jest egzaminem obowiązkowym, co oznacza, że każdy uczeń musi do niego przystąpić, aby ukończyć szkołę. Nie jest określony minimalny wynik, jaki uczeń powinien uzyskać, dlatego egzaminu ósmoklasisty nie można nie zdać.
Egzamin ósmoklasisty jest przeprowadzany w formie pisemnej.
Ósmoklasista przystępuje do egzaminu z trzech przedmiotów obowiązkowych, tj.:
Ósmoklasista przystępuje do egzaminu z jednego z następujących języków obcych nowożytnych: angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, rosyjskiego lub włoskiego. Uczeń może wybrać tylko ten język, którego uczy się w szkole w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
Egzamin ósmoklasisty odbywa się w maju. Uczeń, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpi do egzaminu w tym terminie, przystępuje do niego w czerwcu.
Egzamin ósmoklasisty jest przeprowadzany przez trzy kolejne dni:
Na egzamin uczeń przynosi ze sobą wyłącznie przybory do pisania: pióro lub długopis z czarnym tuszem/atramentem, a w przypadku egzaminu z matematyki również linijkę.
Na egzaminie nie można korzystać z kalkulatora oraz słowników. Nie wolno także wnosić do sali egzaminacyjnej urządzeń telekomunikacyjnych lub korzystać z takich urządzeń w tej sali (z wyjątkiem urządzenia telekomunikacyjnego wyposażonego w aplikację służącą do monitorowania stanu zdrowia ucznia).
W arkuszu egzaminacyjnym z każdego przedmiotu znajdą się zarówno zadania zamknięte (tj. takie, w których uczeń wybiera jedną odpowiedź z kilku podanych), jak i zadania otwarte (tj. takie, w których uczeń samodzielnie formułuje odpowiedź).
Przykładowe zadania wraz z rozwiązaniami można znaleźć w informatorach o egzaminie ósmoklasisty z poszczególnych przedmiotów, w przykładowych arkuszach egzaminacyjnych, w arkuszach z egzaminów próbnych, w zestawach powtórzeniowych zadań egzaminacyjnych oraz w arkuszach wykorzystanych do przeprowadzenia egzaminu ósmoklasisty w latach 2019–2024.
W 2025 r. uczniowie poznają swoje wyniki i otrzymają zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty 4 lipca. Na zaświadczeniu podany będzie wynik procentowy oraz wynik na skali centylowej dla egzaminu z każdego przedmiotu.
Wynik procentowy to odsetek punktów (zaokrąglony do liczby całkowitej), które uczeń zdobył za zadania z danego przedmiotu.
Wynik centylowy to odsetek liczby ósmoklasistów (zaokrąglony do liczby całkowitej), którzy uzyskali z egzaminu z danego przedmiotu wynik taki sam lub niższy niż zdający.
Na przykład uczeń, który z języka polskiego uzyskał 78% punktów możliwych do zdobycia (wynik procentowy), dowie się z zaświadczenia, że wynik taki sam lub niższy uzyskało 73% wszystkich zdających (wynik centylowy), co oznacza, że wynik wyższy uzyskało 27% zdających. Wynik centylowy umożliwia porównanie swojego wyniku z wynikami uczniów w całym kraju.
Wyniki egzaminacyjne są ostateczne i nie mogą być podważone na drodze sądowej.
Arkusz z języka polskiego na egzaminie ósmoklasisty podzielony jest na cztery części: czytanie ze zrozumieniem, test historyczno-literacki, gramatyka i język oraz wypracowanie.
Do kanonu lektur w bieżącym roku szkolnym wróciły - dla klas IV-VI - "Opowieści z Narni", "Chłopcy z Placu Broni", komiks "Kajko i Kokosz. Szkoła latania", a dla klas VII-VIII "Syzyfowe prace" we fragmentach i "Artysta" Mrożka.
Egzamin ósmoklasisty z matematyki składać się będzie z 20-21 zadań, a łączna liczba punktów do uzyskania wynosić będzie 30. To zmiana, bo w ubiegłych latach maksymalnie można było zdobyć 25 punktów.
W tym roku zmiany dotyczą też zakresu materiału, który obowiązywać będzie na egzaminie. - Wracają zagadnienia takie jak system rzymski, długość i pole okręgu, czy dowodzenie w geometrii, które były usunięte z podstawy programowej po pandemii - mówi nasza rozmówczyni.
Około dziewięć zadań zamkniętych, pięć otwartych i 55 punktów do zdobycia - tak wyglądać będzie egzamin ósmoklasisty z języka angielskiego.
Jest delikatna zmiana: do tej pory uczniowie musieli wykazać się znajomością języka na poziomie A2, teraz jest to poziom A2/A2+ w zakresie rozumienia wypowiedzi. Dodaje jednak, że warto zwrócić uwagę na kilka nowości. - Doszło trochę słownictwa - trzy nowe tematy: "okresy życia" (dział: człowiek), "oceny szkolne" (edukacja) i "twórcy i ich dzieła" (kultura). W wypowiedzi pisemnej może być też zmiana. W tamtym roku obowiązywały trzy formy: e-mail, wpis na blogu i wiadomość. Teraz trzeba sugerować się całą podstawą programową, według której uczeń musi umieć napisać też ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, SMS, pocztówkę i historyjkę.